In je planning heb je genoteerd wanneer je werkt en wanneer je tijd besteedt aan je kinderen. Maar het schakelen verloopt niet zo makkelijk als je zou willen. Het kost te veel tijd, je gaat met een naar gevoel aan je werk en als je bij je kinderen bent, is je mindset nog bij je werk. In dit blog vertel ik hoe je ervoor zorgt dat de schakelmomenten wél soepel verlopen.
9 tips om soepel te schakelen:
- Plan op vaste momenten korte en lange pauzes en bepaal hoe lang deze duren. Zorg dat de pauzes en de schakelmomenten altijd op dezelfde manier verlopen. Dit is je blauwdruk voor de andere dagen. Zo ontstaat er duidelijkheid voor iedereen, én ontstaat er routine, waardoor het schakelen eenvoudiger gaat.
- Stop 5 á 10 minuten voor een pauze met je werk, rond de taak waar je mee bezig bent af, ruim je spullen op en maak je bureau aan kant. Sluit je computer/laptop af en zet je telefoon uit. Als dit tekort voor jou is om je mindset te veranderen: doe wat ontspanningsoefeningen of luister naar één van je favoriete nummers.
- Verwissel je zakelijke look voor je privé look. Colbertje uit en makkelijk vest aan. Of zakelijke bloesje uit en casual shirt aan.
- Neem je tijd. Het is beter om iets langer de tijd te nemen om te schakelen, zodat je rustig en met aandacht tijd aan je kinderen besteedt.
- Hierna help je je kinderen met het afronden van hun taak en het opruimen van hun spullen.
- Geniet van de pauze; neem wat lekkers, doe een spelletje en heb aandacht voor elkaar.
- Vertel op tijd, ongeveer 5 minuten van tevoren, aan je kinderen dat de pauze bijna is afgelopen.
- Ruim de spullen op en maak de tafel aan kant. Vertel dat jij nu gaat werken, wat je kinderen gaan doen en wat je van hen verwacht door de regels met hen door te nemen, zoals niet storen voor een snoepje oid.
- Help je kinderen opstarten, maak een motiverende opmerking, geef een kus of zeg: ‘Tot straks’. Bij kleine kinderen helpt het ook als ze aan je uiterlijk zien dat je gaat werken. Trek je zakelijke colbertje aan, en eventueel je jas, pak je tas, zwaai en ga naar je ‘werk’.